منتدي أسرة الفراعنة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً

4 مشترك

لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً Empty لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً

مُساهمة من طرف Nada السبت أبريل 26, 2008 2:57 pm

لو كنت مصري يبقى فيه شوية حاجات لازم تتفق فيها معايا :
1- حرية التعبير مكفولة للجميع ولا مساس بقفا المـــواطن
2- الاسعار في متناول يد الجميع
3- الامتحانات في مستوى الطالب المتوسط
4- مدرستي جميلة ونظيفة ومتطورة
5- الانتخابات نزيهة والحمد لله الشعب قال كلمته
!!!!! ....... لكن نزيهـــة ......... !!!!!

طبعاً لو صدقت الكلام ده يبقى انت لا مصري ولا حاجة وعمرك ما ركبت مشروع ولا نزلت مرة من الاوتوبيس والبنطلون سليم او الحذاء على الاقل مش مقطوع ولا حتى رحت جبت رغيف كل مرة يخس النص وكأن الفرن مفجوع

لوكنت مصري يبقى آدي الشروط المصرية :
1- لازم يكون عندك أنيميا
2- لازم تبيع اللي قدامك واللي وراك عشان تعلم العيال
3- تكون مأمن على قفاك
4- تمسح مصطلح اللحمة من حياتك ويكون من أهم معتقداتك إن الفرخة كائن متوحش يجب أن تتوحد قوى الشعب للقضاء عليه
5- تحمد ربنا دايماً على النعمة اللي انت فيها . وأوعى تقول إن في ظلم لاحسن تكفر ويقولوا عليك رافض قضاء ربنا
- كده وبس ممكن تاخد الجنسية المصرية ................
- وبستغل الفرصة وببعت لاخوية اللي تايه في فرن العيش من اربع تيام وبقوله
" عد يا أخي للمنزل اشترينا عيش فينوووووووووووووووووووو . "
Nada
Nada

لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً Empty مبروك رغيف الفينووووووووووووووو.

مُساهمة من طرف احمس السبت أبريل 26, 2008 3:59 pm

انا اتفق معاكي جزئيا في الظروف المنيلة اللي احنا فيها ,بس مش عشان النظام فاشل نقوم نكره البلد فكل هذه المشاكل لا يجب ان تؤثر علي وطنيتنا,وعموما (لو لم اكن مصريا لوددت ان اكون شرقاويا).
احمس
احمس

لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً Empty رد: لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً

مُساهمة من طرف themonster_2100 الأحد أبريل 27, 2008 5:30 am

لو لم اكن مصرا لوددت ان اكون شرقويا
themonster_2100
themonster_2100

لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً Empty رد: لو لــــم أكن مصريــاً ..... لارتحت نفسيـــاً

مُساهمة من طرف eEemOo الأحد أبريل 27, 2008 6:03 am

طبعا الكلام كله مظبوط و منقول من الدستور المصري بالنص ماده رقم (صفرين تلات اصفار زيرو) بند الجنسيه المصريه
بس إحنا بلدنا مش وحشه و الله يا جماعه العيب فينا إحنا مش في البلد
إحنا اللي سكتنا في الأول ورضينا و نستاهل اللي يجرالنا
و عموما أحب أوجه عنايه الساده المشاهدين إن أنا بأحب بلدنا جدا و أحب أقول "لو لم أكن مصريا لوددت أن أذهب إلى الجحيم"
eEemOo
eEemOo

مُساهمة من طرف Nada الأحد أبريل 27, 2008 2:20 pm

يا جماعة الغرض من الموضوع ده مش إن الواحد يتبرى من كونه مصري
احنا نفخر بكده طبعـــاً ..... بس الفكرة ان الواحد بيعبر عن اللي شايفه واللي بيعانيه بعض الناس
ده عشان احنا نفسنا ان مصـــر تتغير وتبقى دايماً عالية وده طبعاً هيكون بولادها
Nada
Nada

مُساهمة من طرف احمس الأحد أبريل 27, 2008 6:10 pm

ما تحاوليش تغيري الموضوع ,بعدين تعالي هنا يا هنداوي,هو احنا سكتنا علي اييه هو احنا يا ابني لسا اتكلمنا عشان نسكت,مش تشيلنا غلط اللي قبلنا لانه لا تزر وازرة وزر اخري.
احمس
احمس

مُساهمة من طرف eEemOo الأحد أبريل 27, 2008 8:19 pm

أيوه يا ابني احنا سكتنا كتير و لسه بنسكت و عندي استعداد اضربلك مليون مثل على كده خد عندك يا عم
الكليه اللي الناس طالعين بيها السما و هما مايعرفوش عنها حاجه إحنا ليه ساكتين على إن المناهج مالهاش لازمه و السكاشن مابتشبعش رغبه الطالب في المعرفه و شرح المحاضرات زفت (غالبا عشان ما نظلمس جد) و مافيش معايير امان في المعامل(فاكر اللي حصللك الترم الأول ? و الي حصلي أنا كمان ?)
عارف ليه? عشان احنا عاجبنا الوضع كده و لإننا عارفين إن الكلام ده كله لو اتغير لازم نجتهد و نبذل مجهود و أكيد إحنا مش عايزين حاجه زي كده
إحنا عايزين نأنتخ في بيوتنا و نكافأ على أقل مجهود
eEemOo
eEemOo

مُساهمة من طرف eEemOo الأحد أبريل 27, 2008 8:22 pm

ده مثال بسيط من الحياه اليوميه بس ده مش ردي علي كلامك
انت ليك عندي موضوع كامل هاثبتلك فيه إن احنا ساكتين و راضين و نستاهل اللي بيجرالنا
eEemOo
eEemOo

مُساهمة من طرف احمس الأحد أبريل 27, 2008 9:31 pm

احنا ساكتين عن الموضوع ده لسببين :الاول زي ما انت قلت و التاني لان عارف انك لو اتكلمت برضو مافيش حاجة هتتغير
احمس
احمس